Siegpatat

Wat ik doe

de drempel verlagen voor de medewerker én voor de organisatie door mijn ervaring in te zetten

Ervaringsdeskundigheid

Ervaar je als manager of HR professional dat je medewerker met een ernstig zieke partner of gezinslid behoefte heeft aan meer aandacht en ondersteuning? Ook als de medewerker dat zelf (nog) niet ziet? Of niet open staat voor een gesprek met bijv. een bedrijfsarts, maatschappelijk werker of een psycholoog?
Als de situatie niet om gespecialiseerde hulp vraagt en als je medicalisering wilt voorkomen, is je medewerker waarschijnlijk meer gebaat bij persoonlijke ondersteuning van een ervaringsdeskundige. Iemand die tijd heeft, speciaal voor hem of haar. Die in de eerste plaats luistert, begrijpt waar hij of zij van wakker ligt en soms ook praktische tips heeft. Iemand die lastige vragen niet uit de weg gaat. Kan helpen bij het maken van de ontelbare beslissingen die hij of zij nu moet nemen. Of om de medewerker door te verwijzen als dit gewenst is. De uitspraak: ‘Om voor een ander te kunnen zorgen moet je eerst voor jezelf zorgen’ kennen we allemaal, maar dit is meestal niet wat er gebeurt. De behoeften van de partner komen meestal als laatste of zelfs helemaal niet aan bod. Hoe kun je als werkgever hierbij helpen? Dat zou je kunnen doen door Siegpatat Partnersupport in te zetten.

Mijn ervaringsdeskundigheid bestaat uit mijn persoonlijke ervaring en uit mijn werkervaring. Het eerste is een partner die overleden is aan de gevolgen van slokdarmkanker en het tweede is 30 jaar HR ervaring. Mijn bedrijfsnaam en de dienstverlening zijn op beide gebaseerd. Bij andere ziekten of andere gezinsleden bied ik ook graag mijn ondersteuning aan. 

Ik ben er voor jou

Een HR afdeling kan je op weg helpen maar de tijd en mogelijkheden van HR zijn soms beperkt*. Of misschien praat je nu liever met iemand van buiten jouw organisatie? Een psycholoog of (bedrijfs)arts vind je niet passend. Als je liever met iemand buiten jouw organisatie praat, die veel ervaring heeft, dan kun je Siegpatat Partnersupport overwegen. 

Ik ben er in eerste instantie voor jou. Maar mijn dienstverlening kan verder gaan. Hoe beter jouw collega’s en jouw organisatie met de situatie om leren gaan, hoe beter dat voor alle betrokkenen, en dus ook voor jou, is. 

 * HR-expert Ulrich onderscheidt 4 kernrollen  voor HR. Omdat de bijbehorende competenties van deze rollen erg uiteen lopen, zijn ze zelden in één persoon verenigd. De kernrol van Siegpatat Partnersupport is het versterken van de Employee Champion. Hierdoor wordt ingespeeld op de behoeften van medewerkers en dat draagt bij aan toegewijde en competente medewerkers. 

En voor jouw organisatie

Ook met een preventief en proactief HR-beleid is het niet altijd mogelijk om maatwerk te leveren. Hoe kan jouw organisatie gestructureerd en structureel aandacht schenken aan medewerkers die dat extra nodig hebben? Collega’s en leidinggevenden hebben eveneens behoefte aan houvast. Een luisterend oor, praktische adviezen, een referentiekader. Ook hierbij kan Siegpatat Partnersupport ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld door met het team in gesprek te komen over wat dit bij hen oproept of voor hen betekent. Ook deze vorm van aandacht kan heel heilzaam zijn, een andere maar heel concrete vorm van teambuilding.

Het is belangrijk is om de omgeving van de medewerker, thuis én op het werk, te betrekken bij de ontstane situatie en stil te staan bij wat dit voor hen betekent.

Dé HR expert Dave Ulrich heeft onderzocht wat bijdraagt aan zingeving** in organisaties. Als de werkgever ruimte maakt voor vragen die in deze situaties ontstaan, zal dit een bijdrage leveren aan de zingeving in de organisatie.

 

zingeving in organisaties is gebaseerd op 7 drijfveren. Bij 5 daarvan roept een ernstig zieke partner een kernvraag  op, namelijk:   

  1. hoe zorgen we ervoor dat hij/zij zich teamlid blijft voelen?(onderlinge relaties & teamwork) 
  2. hoe vangen we het werk op?(prettige werkomgeving)
  3. hoe zorgen we ervoor dat hij/zij bij het werk betrokken blijft? (betrokkenheid)
  4. wat kan ons team hiervan leren?(veerkracht en leervermogen) 
  5. hoe houden we het leuk?(plezier in het werk)
  6. (identiteit)
  7. (doel en richting)